Winkelend publiek moet verder zonder baken van irrelevantie
door Rudolf Julius en Jos Maalderink (http://www.speld.nl/)
Het faillissement van V&D heeft er flink ingehakt bij het winkelend publiek. Veel Nederlanders gaan de winkel die ze altijd straal voorbij liepen ontzettend missen. Voor hen was het negeren van V&D een vast ritueel tijdens het shoppen.
Margreet Langeslag (43) uit Den Bosch geeft toe dat ze wel een traantje heeft moeten wegpinken toen ze hoorde dat het doek voor V&D definitief was gevallen. “Ik ga regelmatig winkelen met mijn zus. Als je dan de hele tijd winkel in, winkel uit gaat, is het heerlijk om één zaak gewoon gedachteloos links te kunnen laten liggen. Eeuwig zonde dat dat nu niet meer kan.”
Ook voor Robin Joosten (22) uit Leiden doet de ondergang van het warenhuis pijn: “In het Leidse winkelgebied heeft V&D een heel prominente plaats. Zeker als je haast hebt, is het fijn om zeker te weten: hier hoef ik in ieder geval niet naar binnen. Dat stukje gemak raak ik nu kwijt.”
Retaildeskundige Cor Wellink verwacht dat Nederlanders op zoek zullen gaan naar een nieuwe winkelketen om zich niets van aan te trekken: “V&D was echt een baken van irrelevantie in iedere winkelstraat. Ouderen kunnen zich wellicht nog wel herinneren dat ze er ooit een kladblok of een onderbroek hebben gekocht. Pas in de loop der jaren is het imago van volstrekte onbeduidendheid opgebouwd, onder meer door het bouwen van een website waar niemand op klikte.”
Hoe teleurgesteld ze ook is, Margreet Langeslag ziet één voordeel aan het verdwijnen van V&D: “Als mijn zus en ik gaan lunchen bij La Place, hoeven we ons niet meer door een aftands pakhuis te worstelen.”
- Login of registreer om te kunnen reageren